top of page

על הביבליותרפיה - לספר את חייך

"ספרים הם כמו מראות: רואים בהם רק מה שיש בפנים".

- קרלוס רואיס סאפון מתוך הספר "צלה של הרוח"

ביבליותרפיה היא אחת משיטות הטיפול בהבעה ויצירה (טיפול באומנויות). מקור השם הוא ביבליו (סיפור) ותרפיה (טיפול). השיטה עושה שימוש באמצעים ספרותיים שונים – סיפורים, שירים, אגדות, מיתוסים, סרטים, ואפילו משחקי מחשב. בעצם כל טקסט מאפשר לספר סיפור, אשר באמצעותו נעשה התהליך הטיפולי.

הטיפול בביבליותרפיה מאפשר כניסה הדרגתית יותר אל הקושי וההתמודדות עם המצוקה. בטקסטים ספרותיים (אשר לא נכתבו על ידי המטופל, אבל אולי הובאו על ידו לחדר הטיפול), קל יותר להתמודד עם המצוקה של האחר, כותב הטקסט מאשר עם "המצוקה שלי עצמי". לעתים, אנו מדחיקים את המצוקה זמן רב כל כך שכאשר אנו מחליטים לדבר אותה, היא מתקשה לצאת לאוויר העולם. הסיפור הוא הכלי שלנו להתחבר אל אותה מצוקה, לדבר אותה ולהתמודד איתה בקצב שלנו.

אנחנו מוקפים בסיפורים כל הזמן. אם זה בשירים שאנו שומעים, או בתוכניות הטלויזיה, בספרים שאנו קוראים או בסרטים בקולנוע. יש כאלה שאנחנו אוהבים יותר ויש כאלה שאנחנו לא 'מתחברים' אליהם. כשאנחנו מתחברים או אוהבים סיפור או שיר (או סרט) מסוים זה בדר"כ בגלל שאנו מזדהים עם החוויה שהוא מתאר. הביבליותרפיה כטיפול רגשי מתייחסת אל החוויה הזו ופונה אליה דרך העיסוק בטקסט הסיפורי. כך, אנו מדברים את החוויה האישית שלנו באפן עקיף.

הביבליותרפיה היא כלי עוצמתי. עוד משחר ההיסטוריה ב'מדורות השבט' האדם סיפר ושמע סיפורים. סיפורים מקיפים אותנו כל חיינו מילדות ועד בגרות. כשאנו שומעים סיפור רמת הקשב שלנו משתנה ואנו מקשיבים בעניין רב (אם זה מעניין אותנו כמובן) מהסיבה הפשוטה שאנו שומעים על 'מישהו אחר' שדומה לנו (או שונה מאיתנו לגמרי והיינו רוצים להיות כמוהו). בחווית הקריאה או השמיעה מתרחש 'מעבר' למציאות פנטסטית שהסיפור מתאר (חוויה דומה מתרחשת גם בצפייה בסרט) ואנו מרגישים הזדהות עם הגיבור של הסיפור. החוויה הזו נעימה למדי, ולכן אנו חוזרים אליה שוב ושוב. באמצעות הטקסט הסיפורי אנו יכולים 'לברוח' מהמציאות היום יומית שלנו, מהקשיים וההתמודדויות ולהתחבר אל דמות אחרת שהיא שונה מאיתנו אך במקביל גם דומה, בחוויה הפנימית שהיא חולקת איתנו. במסגרת טיפול בביבליותרפיה המטפל הוא שותף לתהליך ומתווך בתוך החוויה שנוצרת מהמפגש עם הטקסט הסיפורי והחוויה האישית של הקורא או השומע.

טיפול בביבליותרפיה מאפשר שימוש במספר טכניקות:

כתיבת אישית של המטופל- במהלך המפגש הטיפולי או בין הפגישות. המטרה היא לא לשפר יכולות ספרותיות אלא לבטא את העולם הפנימי ולכן לא נדרש ידע קודם או כשרון, כל אחד יכול!

שימוש בטקסטים קיימים- בחירה של חלקים מסויימים שמעוררים הזדהות (או כל רגש משמעותי אחר) באמצעותם נעשית העבודה. בסופו של דבר, התהליך הטיפולי לא שונה מהותית מכל טיפול רגשי אחר ומבוסס על קשר בין שני אנשים (מטפל ומטופל) בסיוע של גורם שלישי – הטקסט הספרותי.

הטיפול בביבליותרפיה מתאים לכל אחד – לילדים ומתבגרים, למבוגרים ולבני הגיל השלישי. כולנו שומעים ואוהבים סיפורים ואין צורך בכשרון מיוחד או בידע מקיף בספרות. עם ילדים צעירים השימוש הוא באמצעות סיפורים או משחקי תפקידים, שימוש בכתיבה יכול להיות יעיל מאוד עם מתבגרים מופנמים שמתקשים ליצור קשר. גם עם מבוגרים הבחירה בטקסט ספרותי יכולה לאפשר הרחקה ופיתוח אפשרויות חשיבה חדשות.

הטיפול בביבליותרפיה יכול להתפס כפחות 'מאיים' מטיפול פסיכולוגי המבוסס על שיחה, בגלל שישנה אפשרות להשתמש בטקסט סיפורי שעוקף את הצורך של המטופל לדבר על "עצמו", ומאפשר לדבר באופן עקיף על הכאב או הפגיעה. ברור שבפועל עוסקת הביבליותרפיה באדם עצמו ומשתמשת בסיפור ככלי 'עוקף הגנות'. העיסוק בטקסט הספורי בהקשר הטיפולי יכול להגיע לרבדים עמוקים ומשמעותיים.

לסיכום, הביבליותרפיה היא כלי טיפולי המתאים למי שמעדיפים עיסוק עקיף בנושאים אשר עמם קשה להם להתמודד. מטופלים שמחפשים טיפול שלא יחייב אותם 'לדבר על עצמם' יכולים למצוא זאת בטיפול מסוג זה. בנוסף הביבליותרפיה היא כלי אקספרסיבי – שמעודד יצירתיות ויכול להתאים למטופלים שמביעים את עצמם ביתר קלות באמצעים הבעתיים ויצירתיים, אם באמצעות כתיבה ואם באמצעים אחרים.


פוסטים נבחרים

פוסט אחרון

ארכיון פוסטים

bottom of page