top of page

לקויות למידה והפרעת קשב


לקות למידה היא מונח שמתייחס למספר רב של הפרעות נוירו-התפתחותיות הפוגעות ביכולות הלמידה ומתבטאות בקושי לרכוש מיומנויות למידה בסיסיות ולהשתמש בהן


כאשר אנו שומעים על ילד שמתמודד עם לקות למידה או הפרעת קשב אנו חושבים לפני הכל על קשיים בלימודים. ואכן, זה אחד הקשיים הראשונים שבאים לידי ביטוי (הקודם לו הוא ברוב המקרים רק היפראקטיביות, במידה וקיימת). אולם, ללקויות אלה יש השפעה

משמעותית על נפשו של הילד ויש לתת להן מענה, בדיוק כמו לחלקים הלימודיים.

לקויות למידה

לקויות למידה מופיעות בשלושה אופנים שונים:

- דיסלקציה- לקויות קריאה- יכולה לבוא לידי ביטוי באטיות הקריאה או באיחור ברכישת הקריאה, בשיבושים והחלפת אותיות ומילים, בקשיים בהבנת הנקרא וביכולת לקשר בין אותיות לצלילים ובקושי לעקוב אחר הוראות.

- דיסגרפיה- לקויות כתיבה - שיכולה להתבטא באיטיות הכתיבה, שגיאות כתיב רבות וניסוח שגוי של משפטים.

- דיסקלקוליה - לקויות בחשבון- שעשוי לבוא לידי ביטוי בקושי ברכישת פעולות בסיסיות וזכירתן, קושי בטכניקת חישוב, קושי בפתרון בעיות מילוליות וקושי בעיבוד רצף מספרים והבנת המבנה העשרוני.

לעיתים מופיע ליקוי למידה מסוג אחד בלבד, לעיתים קיים שילוב של כמה ליקויים. הקושי העיקרי איתו הם מתמודדים הוא הפער בין רמת התפקוד המצופה מהם (בהתאם לגילם ויכולתם) ובין רמת תפקודם בלימודים, שיכול להוביל לחוויה רגשית קשה ומתסכלת.

לרוב נוטים לאבחן לקויות אלו בגיל בית הספר, אך לקויות למידה הן מצב כרוני שמלווה את המתמודד איתן לאורך כל חייו.

הפרעת קשב וריכוז

הפרעות קשב וריכוז הן הפרעות נוירו-התפתחותיות המתבטאות בחוסר יכולת לפזר את הקשב ביעילות ולהתמיד בכך לאורך זמן.

נוטים להבחין בין שני סוגים של הפרעות קשב כשההבדל המרכזי ביניהם הוא ההיפראקטיביות:

(ADD (Attention deficit disorder - מתאפיין בטווחי קשב וריכוז קצרים, חוסר תשומת לב ונטייה להיות מוסחים בקלות, ברגישות רבה לגירויים הגורמת להסחות דעת מרובות ובחולמנות. ילדים אלו לוקים בשיבושים בחשיבה וביכולת להחליט החלטות ומתקשים ברכישת מיומנויות לימודיות וחברתיות.

(ADHD (Attention deficit Hyperactivity disorder - בנוסף לקשיים בקשב וריכוז והנטייה להסחת דעת ישנה גם היפראקטיביות (פעלתנות יתר), התנהגות אימפולסיבית, קושי בדחיית סיפוקים ותנודות רגשיות שיכולות להיות גם קיצוניות. באופן כללי מדובר על התנהגות בלתי צפויה כשהאינטראקציה עם הסביבה היא מורכבת ומתסכלת.

הפרעות קשב וריכוז הן שכיחות ביותר, ועל פי ההערכות לוקים בה כ-5%-10% מילדי בית הספר והגן. ההפרעה בצורתה ההיפראקטיבית נפוצה יותר בקרב בנים. אצל בנות הנטייה היא יותר ל - ADD (ללא היפראקטיביות) אבל יתכן גם שהתנהגותן פחות מתבלטת ואינה מפריעה לסביבתן ולכן הן מאובחנות פחות, ונוטות לוותר על הישגים אקדמיים ומקצועיים. ההפרעה היא לרוב מולדת, אך האבחון הוא בד"כ בגיל בית הספר.

החשיבות באבחון מוקדם

חשוב לאבחן לקויות למידה והפרעות קשב כמה שיותר מוקדם. האבחון נעשה ע"י אנשי מקצוע מוסמכים (מאבחנים דידקטיים או פסיכודידקטים ונוירולוגים). עם קבלת האבחנה חשוב להתחיל בטיפול תרופתי או תומך (לפי ההמלצה הניתנת).

אחת מהתופעות הנלוות להפרעות אלו הוא פגיעה בתחושת המסוגלות ובערך העצמי של הילד. ילדים רבים המאובחנים עם לקויות למידה או הפרעת קשב לא מאמינים בעצמם וביכולותיהם, וכתוצאה מכך נפגעות יכולות נוספות – הם יכולים לפתח נטיה להסתגרות והתבודדות ולפתח קשיים ביצירת קשרים חברתיים.

מצד שני עלולות להתפתח התנהגויות אנטי חברתיות, נטיה לאלימות וקושי לקבל סמכות.


פוסטים נבחרים

פוסט אחרון

ארכיון פוסטים

bottom of page